Kiedy zalecana jest wizyta u logopedy?



Z dzieckiem poniżej 1 roku życia:
  • z obciążonym wywiadem okołoporodowym w celu profilaktyki zaburzeńrozwoju mowy,
  • gdy dziecko nie głuży (nie wydaje dźwięków typu ga,aga,),
  • nie gaworzy (nie powtarza ciągów sylabowych typu ma-ma, ba-ba, ta-ta).

Z dzieckiem 2-letnim:
  • gdy wymawia pojedyncze dźwięki zamiast wyrazów,  
  • nie rozumie słów do niego kierowanych, nie wykonuje prostych poleceń np. daj, weź,
  • nie reaguje na dźwięki, na swoje imię,
  • nie interesuje się otoczeniem, nie zwraca uwagi na rówieśników


Z dzieckiem 3 letnim:

  • j.w+
  • gdy zamiast głoski k,g wymawia t, d
  • zamiast głoski l wymawia j
  • nie buduje krótkich prostych zdań
  • zasób słownictwa jest bardzo ubogi, dziecko nie nazywa przedmiotów, czynności,
  • nie używa przymiotników
  • nie różnicuje dźwięków z otoczenia
  • nie zadaje pytań, nie rozumie pytań do niego kierowanych np. kto? gdzie?
  • nie dąży do komunikacji, nie inicjuje kontaktu werbalnego
  • nie utrzymuje kontaktu wzrokowego z osobą mówiącą do niego


Z dzieckiem 4-letnim:

  • j.w+
  • zamiast s, z c dz wymawia ś, ź, ć dź
  • gdy ubezdźwięcznia głoski dźwięczne np. zamiast b wymawia p
  • posługuje się głównie rzeczownikami, nie potrafi opowiadać
  • nie dąży do interakcji z rówieśnikami
  • nie potrafi nazwać podstawowych przeciwieństw
  • nie potrafi nazywać stanów emocjonalnych
  • nie rozumie przyimków


Z dzieckiem 5/6-letnim:

  • j.w+
  • zamiast głoski sz, ż, cz dż wymawia s z c dz
  • wadliwie wymawia głoskę r
  • przestawia sylaby w obrębie wyrazu
  • gdy wypowiedzi dziecka nie są wielozdaniowe, dziecko nie uwzględnia kolejności wydarzeń i związków przyczynowo skutkowych
  • nie potrafi opisać przedmiotów i podać ich cech charakterystycznych oraz możliwości zastosowania


Jeżeli zaobserwujemy jakiekolwiek nieprawidłowości w rozwoju mowy dziecka należy zgłosić się do logopedy. Wczesna terapia logopedyczna, gdy wady nie są jeszcze utrwalone daje lepszą szanse powodzenia. Nieleczone wady wymowy mogą utrwalać się powodując poważne konsekwencje rozwojowe.

Terapia logopedyczne odgrywa bardzo dużą rolę w profilaktyce trudności szkolnych.

Rozwój mowy stymuluje rozwój myślenia. Prawidłowy rozwój mowy rzutuje nie tylko na rozwój intelektualny, ale również na lepsze funkcjonowanie w przedszkolu, szkole czy innej grupie rówieśniczej lub społecznej.