Kiedy zalecana jest wizyta u logopedy?
Z dzieckiem poniżej 1 roku życia:
- z obciążonym wywiadem okołoporodowym w celu profilaktyki zaburzeńrozwoju mowy,
- gdy dziecko nie głuży (nie wydaje dźwięków typu ga,aga,),
- nie gaworzy (nie powtarza ciągów sylabowych typu ma-ma, ba-ba, ta-ta).
Z dzieckiem 2-letnim:
- gdy wymawia pojedyncze dźwięki
zamiast wyrazów,
- nie
rozumie słów
do niego kierowanych, nie wykonuje prostych poleceń
np. daj, weź,
- nie
reaguje na dźwięki,
na swoje imię,
- nie interesuje się
otoczeniem, nie zwraca uwagi na rówieśników
Z dzieckiem 3 letnim:
- j.w+
- gdy zamiast głoski
k,g wymawia t, d
- zamiast głoski
l wymawia j
- nie buduje krótkich prostych zdań
- zasób słownictwa
jest bardzo ubogi, dziecko nie nazywa przedmiotów, czynności,
- nie używa
przymiotników
- nie różnicuje
dźwięków
z otoczenia
- nie zadaje pytań,
nie rozumie pytań
do niego kierowanych np. kto? gdzie?
- nie dąży
do komunikacji, nie inicjuje kontaktu werbalnego
- nie utrzymuje kontaktu wzrokowego z osobą
mówiącą
do niego
Z dzieckiem 4-letnim:
- j.w+
- zamiast s, z c dz wymawia ś,
ź,
ć
dź
- gdy ubezdźwięcznia
głoski
dźwięczne
np. zamiast b wymawia p
- posługuje
się
głównie
rzeczownikami, nie potrafi opowiadać
- nie dąży
do interakcji z rówieśnikami
- nie potrafi nazwać
podstawowych przeciwieństw
- nie potrafi nazywać
stanów emocjonalnych
- nie rozumie przyimków
Z
dzieckiem 5/6-letnim:
- j.w+
- zamiast głoski
sz, ż,
cz dż
wymawia s z c dz
- wadliwie wymawia głoskę
r
- przestawia sylaby w obrębie
wyrazu
- gdy wypowiedzi dziecka nie są
wielozdaniowe, dziecko nie uwzględnia
kolejności
wydarzeń
i związków
przyczynowo skutkowych
- nie potrafi opisać
przedmiotów i podać
ich cech charakterystycznych oraz możliwości
zastosowania
Jeżeli
zaobserwujemy jakiekolwiek nieprawidłowości
w rozwoju mowy dziecka należy
zgłosić
się
do logopedy. Wczesna terapia logopedyczna, gdy wady nie są
jeszcze utrwalone daje lepszą
szanse powodzenia. Nieleczone wady wymowy mogą
utrwalać
się
powodując
poważne
konsekwencje rozwojowe.
Terapia logopedyczne odgrywa bardzo dużą rolę w profilaktyce trudności szkolnych.
Rozwój
mowy stymuluje rozwój myślenia.
Prawidłowy
rozwój mowy rzutuje nie tylko na rozwój intelektualny, ale również
na lepsze funkcjonowanie w przedszkolu, szkole czy innej grupie
rówieśniczej
lub społecznej.